søndag 8. september 2013

Himmelske hveteboller

Hei og god søndag alle sammen! Da skal jeg dele min gode oppskrift på hveteboller med dere. Håper at noen kan få glede av den. Det finnes jo like mange oppskrifter på disse godsakene som det finnes folk, men her er ihvertfall den jeg synes er best...



 
 
15 dl hvetemel
1 dl sukker (kan godt reduseres)
bittelitt salt
2 pk tørrgjær
3 ts kardemomme
rosiner (kan sløyfes)
150 gr margarin (smeltes)
5 dl H-melk
Ett sammenvispet egg til pensling :)
 
 
Bland først alt det tørre. Smelt smør og varm så melken sammen med dette til det er fingervarmt. Vips, så har du en deilig deig etter at du har jobbet den godt sammen. Kna med fordel i ca 5 min. Heves i en havl time, helst under plast. Del opp i emner og trill ut. Etterheves i ca 1 time under et klede. Smør med sammenvispet egg før steking. Anbefaler stekepapir, så slipper man mye vasking av stekeplater!
 
 
200 *C
Midterste rille
10-15 minutter
 
 
Lykke til :)
 
 
<3
 
 
 
Anne

4 kommentarer:

  1. Akutt lyst på boller!!
    Fin søndag kjære deg:)

    Klem Annelise:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, og jeg var så heldig at datteren min bakte boller i kveld og sønnen min laga pizza til middag. Snakk om luxus!

      Klem, Anne <3

      Slett
  2. Boller er alltid godt, spesielt med rosiner;O) håper du har hatt ei fin helg, Anne. Varm klem fra Ann Elin:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ann Elin! Ja, her i Trondheim har været vært strålende med 23 varmegrader og full sol. Ble markatur i går og trivelig bytur på lørdag. Har vært litt jobbing i heimen også, så helga har vært fullkommen. Håper at du også har hatt ei flott helg! Kos deg i dag!

      Klem, Anne <3

      Slett