fredag 2. august 2013

Nydelige sveler

God fredagskveld! Er som kjappest innom bloggen for å dele en oppskrift jeg har på sveler. De er fantastisk gode og veldig enkle å lage :) Det går helt fint å lage vafler av samme oppskrift også, bare ta i litt smeltet smør i røra i tillegg da.


Sveler
 
2 egg
1 dl sukker
1 ts vaniljesukker
1/2 ts salt
1 ts natron
4 dl hvetemel
3 dl kefir
 
Pisk sammen egg og sukker. Sikt i alt det tørre og hell i kefiren. Rør godt og la røra svelle i ca. 20 minutter før du steker svelene i en stekepanne. Bruk litt smør til stekingen.
 
La de hvile litt før du serverer de. Godt med brunost eller smør med kanel og sukker. Både syltetøy og sirup kan godt benyttes, det er bare å bruke fantasien og smør svala etter din egen smak.
 
 
 
 
 
 
Lykke til :)
 
 
 
 
Anne's Home Secret


10 kommentarer:

  1. Jammi!! Det høres fantastisk ut!
    God helg til deg! Klem fra Livy

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Livy! Håper at du og dine også får ei kjempefin helg og at sommeren er gjeldende ennå! :))

      Klem, Anne <3

      Slett
  2. Nam :) Min mann ELSKER sveler, han er ingen kakemons, men når mormoren hans serverer sveler går de ned på høykant :) Kanskje jeg skulle prøvd meg på denne oppskriften :) Går det ann å fryse svelene? Her har det vært en regntung sommerdag med ca 12 grader... :( Men kanskje solen titter frem i morgen :) Ha en fin helg :) Klem Rita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rita! Ja, jeg har nettopp fryst de som ble igjen her. Jeg har ofte fryst både vafler og pannekaker, så jeg regner med at det går fint med sveler også. Vi får håpe at sola kommer i morgen hos deg. Her er det meldt 30 varmegrader, så det er bare å finne fram sommerkjolen.

      Kle, Anne <3

      Slett
  3. Nam, sveler:) da tenker eg alltid på mann min og våre turer opp til nordmøre. Han kommer fra Smøla, og når vi tar fergen ut ditt så er det selvsagt sveler på menyen. Det er så godt.
    God helg. Masse klemmer fra Ann Elin :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der blir det servert sveler ja kan jeg tenke meg! :)Fint at Norge har så mange gode tradisjoner når det gjelder mat og de er så ulike, alt avhengig av hvor i landet du befinner deg :) God helg til deg også og mange gode klemmer! :)

      Klem, Anne <3

      Slett
  4. Ååå så glad jeg ble når jeg så denne oppskriften på sveler :o) Jeg og datteren min elsker sveler, men jeg har liksom ikke funnet noen som jeg har fått til enda. Bare Toro sine.... Etter to uker med ferie har jeg endelig fått oppdatert meg her hos deg også :o) Dere har jo fått nytt noen herlige soldager til tross for maling, og så blir dere så fornøyd når høstmørket senker seg og det er ferdig malt :o) Ha en nydelig lørdagskveld kjære du :O) Stoor klem fra Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina og tusen takk for sååå gode ord fra deg! Ja, du må absolutt prøve disse svelene altså, de er bare kjempegode! Vi er så fornøyd med resultatet etter malinga og de skal bli så godt når det er helt ferdig. Da kan man puste ut og sette seg med føttene på bordet og bare slappe av! Kos deg masse i helga du og! Trivelig at du titter her inne hos meg da, det setter jeg stooor pris på skal du vite!

      Klem, Anne <3

      Slett
  5. Hei, ÅH dette ser da himmelsk ut...namam...klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siv! Ja, du må prøve disse for de er nydelige!

      Klem, Anne <3

      Slett